|
|
TANFOLYAMUNKON SIKERESEN RÉSZT VETT, AJÁNLOTT SZAKEMBEREK NÉVSORA
|
Ismertet
|
Mi a tükörtábla-terápia?
A tükörtábla-terápia a diszlexiás-diszgráfiás tünetegyüttes terápiájában felhasználható új grafomotoros módszer. Saját vizsgáló-eljárással rendelkezik. A vizsgálat és a terápia eszköze is a tükörtábla, mely nem anyagáról, hanem funkciójáról kapta a nevét. A tükörtábla legfontosabb feladata a két kéz írásmozgásának tükrözése, tükröztetése. Olyan grafomotoros, vizuomotoros készségfejlesztést tesz lehetővé, melyben központi szerepet kap az írás, a folyóírás, mégsem kapcsolódik hozzá a hagyományos írásgyakorlásnál oly gyakran jelentkező ellenérzés. Éppen ellenkezőleg, mivel a gyerekek játékos módon élnek át sikereket, az íráskedvük javul.
Kiknek ajánlott a tükörtábla-terápia?
A tükörtábla-terápia a lateralizációs fejlődés elmaradása esetén alkalmazható grafomotoros,
fejlesztőpedagógiai módszer. Tág életkori határok között, gyermekek és
felnőttek körében is alkalmazható. Különösen ajánlott 8 éves kor felett, a diszgráfiás
tünethangsúlyú diszlexiás iskolások reedukációja során. Indokolt a rossz vizuomotoros
koordináció, a keresztezett szem/kéz dominancia, valamint olyan olvasászavar
esetén, amikor különösen a vizuális (optikai) percepció működési elégtelensége
okozza a betűtévesztéseket és az értelemzavaró szótorzításokat.
Egyes elemei már beépíthetők az iskolakezdés előtt álló, 6 éves óvodások diszlexia-
prevenciós foglalkozásaiba, valamint - mivel felső korhatára nincs - az írás- és
olvasászavarral küzdő fiatalok, felnőttek számára is nyújthat bármely életkorban
korrekciós lehetőséget.
A FIGYELEMZAVARRAL küzdő gyermekeket is jól leköti és stabilizálja, megnyugtatja
a kétkezes tevékenység egyszerűsége és biztonságnövelő jellege.
Milyen eredményeket várhatunk a tükörtábla-terápiától?
Hosszú évek óta alkalmazom ezt a módszert fejlesztőpedagógusként az Érd Megyei
Jogú Város Egységes Pedagógiai Szakszolgálat keretein belül. A legjobb eredményeket
azokban az esetekben tapasztalom, ahol egyéb terápiában is részesül a gyermek.
Az óvodásoknál grafomotoros, az iskolásoknál helyesírásfejlesztéssel kombinálom a
tükörtábla- terápiát. Középiskolásoknál 3-4 hónapos terápia is elég. Az alaki diszgráfiás tünetek hamar javulnak, a korábban csak
csúnyán író gyermek képes lesz szépen is írni, de a tünetek tartós megszüntetéséhez
a rossz beidegződések leépítéséhez otthoni, hagyományos írás-gyakorlás is szükséges,
különösen a nagyoknál.
Mitől újszerű a tükörtábla-terápia?
Fejlődéspszichológiai és neuropszichológiai megközelítésével ötvözi az agykutatás
legmodernebb ismereteit és a könnyed játékosságot, a legtermészetesebb gyermeki
sajátosságot.
8 éves kortól felnőttkorig, mind az alaki, mind a tartalmi diszgráfiás tünetek kezelésében
játékosan alkalmazható. (A prevencióban már 6 éves kortól.)
Kétkezes szinkronmozgáson alapuló motoros terápia.
Intermodális kapcsolatokat erősít a vizuális, az auditív és a mozgásos csatornák
között.
A tükörtábla elválasztja egymástól a két szemet, miközben azok a kezek szinkronmozdulatait
követik. Ezáltal két lényeges agyi folyamatot segít elő: egyrészt differenciálja
a domináns kéz mozdulatait a másik kéz tükörmozdulataitól, másrészt
megerősíti, azonos oldalra rendezi a vezető szem-domináns kéz kapcsolatot.
Mitől korszerű a tükörtábla-terápia?
Neuropedagógiai szemléletű: a diszgráfia vizsgálata és terápiája során napjaink kognitív idegtudományi eredményeinek a fejlesztőpedagógiai gyakorlatba történő beépítésére törekszik.
Fejlődés-neuropszichológiai szemléletű: a tanulási zavarok kezelésében alkalmazott neurokognitív ismeretek nem statikus értelmezésére törekszik. A gyermeki agy és a szociális, értelmi és érzelmi fejlődést egyaránt biztosító környezet dinamikus kölcsönhatását tekinti elsődlegesnek.
Mi a tükörtábla-terápia indikációja, azaz mely tünetek jelentkezése esetén kezdjük el a terápiát?
- Óvodás korban: megkésett beszédfejlődés, makacs artikulációs problémák, óvodai beilleszkedési gondok, mozgás-ügyetlenség, elhúzódó kezesség-választás, kétkezesség, a rajzolás hárítása.
- Iskolakezdéskor: súlyos tanulási problémák a nyelv és a számolás terén, mintha a gyermek értelmi képességei lennének deficitesek, írástanulást akadályozó grafomotoros elmaradás, fejletlen ceruzafogás, betűk sorrendjének felcserélése, fent/lent iránytévesztés (6/9, p/d-típusú tévesztések).
- Kisiskolás korban: erős nyomatékú íráskép, csak tudatos figyelemmel, fáradságosan kompenzálható írás/olvasás-problémák, számolási nehézség, bal/jobb-tévesztés és iránydifferenciálási bizonytalanság (12/21, b/d-típusú tévesztések), tükörírás, keresztdominancia.
- Nagyobbaknál: írással szembeni averzió, extrém ferdén tartott papír, automatizálatlan írásvezetés, írás közben a tartalomra és a formai kivitelezésre nem tud egyszerre figyelni, önbizalomhiány, túlzott lassúság, helyesírási és számolási problémák.
|
A témához kapcsolódó fogalmak: logopédus, logopédiai fejlesztés, tanulási zavarok, diszgráfia, diszlexia, dyslexia, dysgraphia, funkciózavar, neuropszichológia, neuropedagógia, vizuomotoros koordináció, motoros koordináció, szimmetrikus mozgásminta, fejlődési diszlexia, differenciál-diagnosztika, írászavar, írásprobléma, grafomotoros fejlesztés, diszgráfia-prevenció, írástanulás, diszlexia-prevenció, mentális forgatás, diszgráfia-diagnosztika, tükörírás, enyhe agysérülés, diszlexia-diagnosztika, testközép-átlépés, diszgráfia-kezelés, diszlexia-kezelés, agyfélteke-dominancia, domináns agyfélteke, kétkezesség, idegrendszeri éretlenség, bilaterális koordináció, grafomotoros érettség, írókéz, kezesség, balkezesség, írókéz-dominancia, dominancia, laterizáció, laterizációs problémák
|
|
|
|